Tvrdá realita: odpruženie sedačky na jazdou riadených kosačkách a traktoroch na trávu

Kúrenie, bedrová opierka, nastaviteľné bočné podložky, masážna funkcia a zabudované vetranie – za posledných 20 rokov došlo v technológii autosedačiek k mnohým zmenám. Zisk v pohodlí sedenia je spočiatku neviditeľný, ale je viditeľný po 300 kilometroch jazdy. Mobilita namiesto tuhosti, uvoľnenosť namiesto napätia a predovšetkým sviežosť namiesto apatizmu. Rozdiel stále poznajú najmä starší medzi nami, a to vďaka sedadlám VW Golf II a Opel Kadett.

Pohodlie sedenia sa dostalo aj do poľnohospodárskeho sektoru. Moderné a ťažné traktory dnes štandardne poskytujú vysoký komfort sedenia. Špičkové modely zaujmú plne nastaviteľným 3D vzduchovým pružením.

Pohodlie sedenia je dôležitým, ak nie kľúčovým faktorom pre výkon, efektívnosť a pohodu obsluhy stroja.

Čo však s pohodlím sedenia na pojazdných kosačkách? Čo môže dnes zamestnanec v údržbe mestskej zelene očakávať z hľadiska komfortu sedenia?

Minimálnym štandardom po roky je čalúnené sedadlo so špirálovými pružinami pod ním. Sedadlo je namontované na ráme, ktorý je vpredu otočný a zozadu spočíva na jednoduchých vinutých pružinách. Podľa sily pruženia a zdvihu sedadla vyrovnáva sedadlo nerovný terén kývavým pohybom. Pružiny absorbujú silu deformáciou, ale aj rýchlym uvoľnením. Nevýhodou tohto systému je, že sa neznižuje absorbovaná energia pružín a sedadlo sa hojdá hore a dole, podobne ako v prípade „gumenej gule“. Pre pohodlie vodiča to znamená, že špičkové zaťaženie, najmä chrbtice, je jemnejšie alebo zmenšené, ale „hojdanie“ môže byť tiež nepríjemné.

Rovnaké účinky má aj druhé najbežnejšie zavesenie sedadiel na kosačkách – stará dobrá listová pružina. Na zakrivených listových pružinách je namontované sedadlo. V dôsledku deformácie kovu sedadlo pruží hore a dole, bez výrazného tlmenia. Jedinou výhodou použitia listových pružín je, že tvrdosť pružiny sa dá nastaviť zmenou bodu dotyku (dĺžka listovej pružiny).

 

Citeľné zlepšenie komfortu poskytujú pakety pružín sedadiel, ktoré majú okrem čistého pruženia aj tlmiace prvky. Pružina absorbuje náraz a tlmič znižuje vibrácie znížením energie nárazu. Plynové tlmiče tlaku sa v dnešnej dobe používajú hlavne v moderných závesoch sedadiel profesionálnych pojazdných kosačiek. Funkčný princíp je jednoduchý, ale efektívny. Piestna tyč posúva piest v priestore naplnenom olejom. Ak piest stlačí olej, môže uniknúť iba malými otvormi v pieste. Odpor proti prúdeniu vytlačenej kvapaliny poskytuje tlmiacu silu na piestnu tyč. Tým sa zabráni nežiaducemu dozvuku a vodič sa bude cítiť pohodlnejšie.

Aj dnes nie všetci výrobcovia profesionálnych kosačiek s pojazdom ponúkajú štandardne vysoko kvalitné odpruženie sedadla. Často je potrebné ich dokúpiť ako príslušenstvo. Talentovaní hobby mechanici využívajú aj rozsiahlu internetovú ponuku jarných balíčkov z poľnohospodárskeho sektoru.

 

Standard seat suspension (AS-Motor)

Conclusion

V porovnaní s modernými traktormi poskytujú jazdou riadené kosačky vodičovi len veľmi sparťanský komfort sedenia. O to dôležitejšie je to pri kúpe komerčne používanej pojazdovej kosačky, aby ste zaistili maximálny komfort sedenia. K dispozícii sú moderné odpruženia sedadiel, aj keď bohužiaľ nie vždy ako štandardné. Doprajte sebe alebo svojim zamestnancom tento cenovo dostupný luxus; poďakujú sa Vám za to.

Príklad vysoko kvalitného pružinového sedadla sedadla kosačky s plynovým tlmičom, firma AS Motor Germany, kosačka na trávu AS 940 Sherpa 4WD:

Technické parametre:

  • Obzvlášť nízka celková výška pre nízke ťažisko (vhodnosť kosačky pre svahy)
  • Nastaviteľná hmotnosť vodiča od 55 do 120 kg
  • Nastavenie displeja so stupnicou
  • Dvojité špirálové pružiny
  • Postupné pozastavenie
  • Koncové dorazy z elastoméru
  • Ložiskové puzdrá odolné voči nečistotám a prachu
  • Integrovaný mechanický bezpečnostný vypínač čepele
  • Dizajn so zníženou hmotnosťou

Adjusting lever seat suspension of AS 1040 Yak 4WD

Vinutá pružina štandardného zavesenia sedadla (AS-Motor)